Μεγάλο θέμα με την πώληση του λιμανιού του Πειραιά στην κινεζική Cosco λίγες ώρες πριν το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο καθώς η εταιρία κατηγορεί την κυβέρνηση ότι κατέθεσε στη Βουλή σύμβαση με διαφορετικούς όρους από τη συμφωνία που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών.
Απειλούν με ακύρωση
«Έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή», αναφέρουν οι υπεύθυνοι της COSCO απειλώντας σχεδόν να τινάξουν τη συμφωνία στον αέρα.
Στην επιστολή αναφέρεται πως ανατρέπονται συγκεκριμένα δεδομένα που έλαβαν υπόψη τους όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
«Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ», αναφέρει η επιστολή και καταλήγει:
«ΖΗΤΑΜΕ την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα με το ΕΔ, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο.
Ο Θοδωρής Δριτσας διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται θέμα με την επίσκεψη Τσίπρα στο Πεκίνο, υπογραμμίζοντας πως οι σχέσεις με την Κίνα είναι σταθερές, έχουν προοπτικές και είναι στρατηγικού χαρακτήρα. «Στην κυβέρνηση υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς και δεν διακινδυνεύουμε τέτοιου είδους θέματα», τόνισε.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ πάντως αναφέρουν πως πρόκειται για κάποιες νομοτεχνικές αλλαγές που έγιναν, δεν είναι ουσιώδεις, δεν αλλάζουν κάτι στη συμφωνία, ωστόσο προς αποφυγή παρεξηγήσεων θα αποσαφηνιστούν.
Η συζήτηση στη Βουλή
Νωρίτερα, πάντως η συζήτηση στην Ολομέλεια έγινε σε υψηλούς τόνους καθώς πρόνοιες του νομοσχεδίου προκάλεσε δυσφορία δυσφορία και στον ΣΥΡΙΖΑ με τον Ηλία Καματερό να παραδέχεται ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αλλάξει κάποιες θέσεις της λόγω της συμφωνίας του περασμένου καλοκαιριού.
«Αναγκαστήκαμε να δεχθούμε κάποια πράγματα διότι ήμασταν σε δύσκολη θέση. Αυτό το καταλαβαίνει ο λαός», είπε και εμμέσως πλην σαφώς εξέφρασε τη διαφωνία του. «Δεν υπάρχει καμία χώρα στην Ε.Ε. που πωλείται συνολικά το λιμάνι. Θα μπορούσαμε να πουλήσουμε και εμείς κάποια κομμάτια του λιμανιού. Είναι ιδιόμορφη αυτή η πώληση», ανέφερε και για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις πρόσθεσε πως θα διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού.
Στα αξιοσημείωτα της συνεδρίασης καταγράφεται το αίτημα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Ποταμιού να κληθεί εκπρόσωπος της Cosco, που απέρριψε η Χαρά Καφαντάρη αλλά και ο Ηλίας Καματερός με το επιχείρημα ότι θα «ανοίξει τον ασκό του Αιόλου», καθώς στους κληθέντες φορείς δεν πρέπει να υπάρχουν επιχειρηματίες.
Δριμύτατη κριτική στην κυβέρνηση άσκησαν στις τοποθετήσεις τους οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης με την Όλγα Κεφαλογιάννη να κάνει λόγο για παλινωδίες της κυβέρνησης, θυμίζοντας παλαιότερες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα και του αρμόδιου υπουργού Θοδωρή Δρίτσα, κατηγορώντας τους για «απύθμενο θράσος». Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο άρθρο 11 της συμφωνίας με την οποία μετατάσσονται στο δημόσιο οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι δεν διαπραγματεύτηκε με τον επενδυτή ώστε να απορροφήσει το σύνολο των εργαζομένων με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται το δημόσιο.
«Θοδωρή τα έμαθες τα νέα; Από το Λιμάνι της Αγωνίας περάσαμε στην αγωνία και στην λαχτάρα για την εξουσία», σχολίασε ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. Ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης χαρακτήρισε «ρουσφέτι» προς τον κινέζικο γίγαντα την μετάταξη των υπαλλήλων του ΟΛΠ στο δημόσιο. «Γιατί δεν κάνετε το ίδιο με τον Μαρινόπουλο;» διερωτήθηκε και πρόσθεσε με αρκετή δόση ειρωνείας: «Κουράγιο Θοδωρή. Ελπίζω με την καρέκλα του υπουργείου σου να απαλύνεις τον πόνο για το ξεπούλημα του λιμανιού».
Για ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, μίλησε η Διαμάντω Μανωλάκου από το ΚΚΕ, ενώ από το Ποτάμι ο Σπύρος Δανέλλης ανέφερε πως είναι η πρώτη φορά που μια ιδιωτικοποίηση πλήττει το δημόσιο. Κριτική στην κυβέρνηση ότι με τις παλινωδίες της προκάλεσε αυτή την κατάσταση άσκησε ο Μάριος Γεωργιάδης από την Ένωση Κεντρώων.
«Δεν επετεύχθη ο στόχος για δημόσιο σχεδιασμό στα λιμάνια, μας στέρησαν αυτό που οραματιζόμασταν», απάντησε στην κριτική που δέχθηκε ο Θοδωρής Δρίτσας.
Το νομοσχέδιο για την κύρωση συμφωνίας με την Cosco πέρασε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια επιτροπή και αύριο εισάγεται προς ψήφιση από την Ολομέλεια. Υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, των ΑΝΕΛ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και της Ένωσης Κεντρώων, όχι του ΚΚΕ και της Χρυσής Αυγής, ενώ η ΝΔ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.
Απειλούν με ακύρωση
«Έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή», αναφέρουν οι υπεύθυνοι της COSCO απειλώντας σχεδόν να τινάξουν τη συμφωνία στον αέρα.
Στην επιστολή αναφέρεται πως ανατρέπονται συγκεκριμένα δεδομένα που έλαβαν υπόψη τους όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
«Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ», αναφέρει η επιστολή και καταλήγει:
«ΖΗΤΑΜΕ την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα με το ΕΔ, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο.
Αξιότιμα μέλη της Επιτροπής, όντας σίγουροι ότι αντιλαμβάνεστε πλήρως την κρισιμότητα των στιγμών σας ζητάμε να φροντίσετε, πάντα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων σας, ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να τηρήσει απαρέγκλιτα τα όσα μεταξύ μας έχει συμφωνήσει»
Έτοιμος να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις ώστε να αρθούν οι ενστάσεις της Cosco, εμφανίστηκε ο Θοδωρής Δρίτσας λίγη ώρα μετά την παραλαβή της επιστολής του κινεζικού κολοσσού.
«Θα μελετήσουμε την επιστολή, θα δούμε τις ενστάσεις και αντιρρήσεις της και θα προβληματιστούμε για πιθανές βελτιώσεις για να ρυθμίσουμε το θέμα», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας στη συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, συνιστώντας ψυχραιμία. Δεν έκρυψε πάντως, την ενόχλησή του για το περιεχόμενο της επιστολής.
«Οι αναφορές στοχοποιούν εμένα, είναι ανούσιο να συζητά Βουλή σε αυτό το επίπεδο, εμένα με προσβάλλει, όσο σεβαστή, μεγάλη και αξιόπιστη αν είναι μια εταιρία», είπε και πρόσθεσε: «Ας το αφήσουμε όμως για να μην θυμηθούμε την ταινία του Κούνδουρου με τον δράκο, δεν είναι υπουργός Ναυτιλίας κανένας δράκος».
Έτοιμος να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις ώστε να αρθούν οι ενστάσεις της Cosco, εμφανίστηκε ο Θοδωρής Δρίτσας λίγη ώρα μετά την παραλαβή της επιστολής του κινεζικού κολοσσού.
«Θα μελετήσουμε την επιστολή, θα δούμε τις ενστάσεις και αντιρρήσεις της και θα προβληματιστούμε για πιθανές βελτιώσεις για να ρυθμίσουμε το θέμα», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας στη συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, συνιστώντας ψυχραιμία. Δεν έκρυψε πάντως, την ενόχλησή του για το περιεχόμενο της επιστολής.
«Οι αναφορές στοχοποιούν εμένα, είναι ανούσιο να συζητά Βουλή σε αυτό το επίπεδο, εμένα με προσβάλλει, όσο σεβαστή, μεγάλη και αξιόπιστη αν είναι μια εταιρία», είπε και πρόσθεσε: «Ας το αφήσουμε όμως για να μην θυμηθούμε την ταινία του Κούνδουρου με τον δράκο, δεν είναι υπουργός Ναυτιλίας κανένας δράκος».
Ο Θοδωρής Δριτσας διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται θέμα με την επίσκεψη Τσίπρα στο Πεκίνο, υπογραμμίζοντας πως οι σχέσεις με την Κίνα είναι σταθερές, έχουν προοπτικές και είναι στρατηγικού χαρακτήρα. «Στην κυβέρνηση υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς και δεν διακινδυνεύουμε τέτοιου είδους θέματα», τόνισε.
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ πάντως αναφέρουν πως πρόκειται για κάποιες νομοτεχνικές αλλαγές που έγιναν, δεν είναι ουσιώδεις, δεν αλλάζουν κάτι στη συμφωνία, ωστόσο προς αποφυγή παρεξηγήσεων θα αποσαφηνιστούν.
Η συζήτηση στη Βουλή
Νωρίτερα, πάντως η συζήτηση στην Ολομέλεια έγινε σε υψηλούς τόνους καθώς πρόνοιες του νομοσχεδίου προκάλεσε δυσφορία δυσφορία και στον ΣΥΡΙΖΑ με τον Ηλία Καματερό να παραδέχεται ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αλλάξει κάποιες θέσεις της λόγω της συμφωνίας του περασμένου καλοκαιριού.
«Αναγκαστήκαμε να δεχθούμε κάποια πράγματα διότι ήμασταν σε δύσκολη θέση. Αυτό το καταλαβαίνει ο λαός», είπε και εμμέσως πλην σαφώς εξέφρασε τη διαφωνία του. «Δεν υπάρχει καμία χώρα στην Ε.Ε. που πωλείται συνολικά το λιμάνι. Θα μπορούσαμε να πουλήσουμε και εμείς κάποια κομμάτια του λιμανιού. Είναι ιδιόμορφη αυτή η πώληση», ανέφερε και για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις πρόσθεσε πως θα διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού.
Στα αξιοσημείωτα της συνεδρίασης καταγράφεται το αίτημα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Ποταμιού να κληθεί εκπρόσωπος της Cosco, που απέρριψε η Χαρά Καφαντάρη αλλά και ο Ηλίας Καματερός με το επιχείρημα ότι θα «ανοίξει τον ασκό του Αιόλου», καθώς στους κληθέντες φορείς δεν πρέπει να υπάρχουν επιχειρηματίες.
Δριμύτατη κριτική στην κυβέρνηση άσκησαν στις τοποθετήσεις τους οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης με την Όλγα Κεφαλογιάννη να κάνει λόγο για παλινωδίες της κυβέρνησης, θυμίζοντας παλαιότερες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα και του αρμόδιου υπουργού Θοδωρή Δρίτσα, κατηγορώντας τους για «απύθμενο θράσος». Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο άρθρο 11 της συμφωνίας με την οποία μετατάσσονται στο δημόσιο οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι δεν διαπραγματεύτηκε με τον επενδυτή ώστε να απορροφήσει το σύνολο των εργαζομένων με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται το δημόσιο.
«Θοδωρή τα έμαθες τα νέα; Από το Λιμάνι της Αγωνίας περάσαμε στην αγωνία και στην λαχτάρα για την εξουσία», σχολίασε ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. Ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης χαρακτήρισε «ρουσφέτι» προς τον κινέζικο γίγαντα την μετάταξη των υπαλλήλων του ΟΛΠ στο δημόσιο. «Γιατί δεν κάνετε το ίδιο με τον Μαρινόπουλο;» διερωτήθηκε και πρόσθεσε με αρκετή δόση ειρωνείας: «Κουράγιο Θοδωρή. Ελπίζω με την καρέκλα του υπουργείου σου να απαλύνεις τον πόνο για το ξεπούλημα του λιμανιού».
Για ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, μίλησε η Διαμάντω Μανωλάκου από το ΚΚΕ, ενώ από το Ποτάμι ο Σπύρος Δανέλλης ανέφερε πως είναι η πρώτη φορά που μια ιδιωτικοποίηση πλήττει το δημόσιο. Κριτική στην κυβέρνηση ότι με τις παλινωδίες της προκάλεσε αυτή την κατάσταση άσκησε ο Μάριος Γεωργιάδης από την Ένωση Κεντρώων.
«Δεν επετεύχθη ο στόχος για δημόσιο σχεδιασμό στα λιμάνια, μας στέρησαν αυτό που οραματιζόμασταν», απάντησε στην κριτική που δέχθηκε ο Θοδωρής Δρίτσας.
Το νομοσχέδιο για την κύρωση συμφωνίας με την Cosco πέρασε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια επιτροπή και αύριο εισάγεται προς ψήφιση από την Ολομέλεια. Υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, των ΑΝΕΛ, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και της Ένωσης Κεντρώων, όχι του ΚΚΕ και της Χρυσής Αυγής, ενώ η ΝΔ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.